tirsdag den 10. april 2018

Slutningen på et (u)hyggeligt Formandskab

Helsingør-erklæringen, som Politiken skrev om 26.8.17, bliver til en København-erklæring. Pt. venter vi på offentliggørelsen af det stærkt kritiserede og nu omskrevne udkast fra 5.2.18, der forelægges torsdag i København. Om det vedtages, ved vi endnu ikke.

"Formandsposten" er kommet i besiddelse af et af de kulturelle indslag på det 128. møde i Ministerkomiteen i Helsingør den 18. maj 2018 i forbindelse med afslutningen på Danmarks formandskab for Europarådets Ministerkomité.


27.8.18 bidrog "Formandsposten" med en fiktiv tale holdt af statsministeren på KronborgThe Elsinore Declaration. There is something rotten in the State of Denmark.


Jeg minder om det kulturelle program i forb. med Det danske Formandskab med titlen: 
HYGGELIGT



Jeg har tidligere skrevet om regeringens kommunikation, at den 


  • på den ene side vil undergrave Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol og 
  • på den anden side vil promovere dansk HYGGE.

AT VÆRE ELLER IKKE AT VÆRE ET FOREGANGSLAND




EN TRAGIKOMEDIE I KOMEDIEN

I 2 Akter

Første-opførelse 

Fredag 18. maj 2018

på Kronborg Slot

i Dansesalen

Medvirkende

Hendes kongelige majestæts ACTEURS

Statsministeren

Udenrigsministeren

Justitsministeren

Et Folketingsmedlem (V)

2 Prügelknaber fra Justitsministeriets Task Force

Et Spøgelse

En Vagthund

En Professor

Ophelia

STATISTER


En Roma i en lænestol
1 Rumæner i et bur på 3m2
En mand der stikker hovedet i busken

Sufflør: FOLKET

PROLOG

(Danmarks statsminister træder ind på scenen)

Statsministeren

Velkommen til udenrigsministre fra Europarådets medlemsstater Det er mig en stor glæde og ære at modtage Dem i disse smukke omgivelser i Dansesalen på Kronborg Slot. Frederik 2. ville have et slot, han kunne prale af. Ligesom Det danske Formandskab for Europarådets Ministerkomité ville have en København-erklæring, vi kunne prale af - mange år fremover. Med den reviderede erklæring kan vi prale - omend lidt mindre. 

Denne sal var på Frederik 2.s tid den største dansesal i Europa. Nu bliver Danmark berømt for at have styrket Menneskeretssystemet ved at have ønsket at svække det med udkastet af 5.2.18!

Med professorens ord:  "Nogen gange får man jo noget ud af ting, som ikke er det primære mål. Og hvis man skal være lidt fræk, kan man sige, at hvis man kigger på stemningen i Ministerkomitéen, så har konventionssystemet sjældent haft mere opbakning end lige nu. Og det kan vi takke Danmark for.

Det var måske ikke lige det, der var den primære hensigt, da man kom frem med deklarationen. Men jeg tror faktisk, at på et dybere niveau, noget af det der ligger i konventionen, og det er blandt noget, hvor jeg selv har feeded ind i det. Det er, at der skal være en forankring i en debat omkring systemet."

Statsministeren fortsat

Jeg sagde i august i Politiken, hvor mit blod kogte:

»Vi er nødt til at få rimeligheden tilbage i et borgernært perspektiv. De ting, vi går og slår os på. Jeg kan mærke det på mig selv. Jeg bliver harmdirrende arrig over, at der kommer nogle rumænere til Danmark og begår kriminalitet. De skal udvises til Rumænien. Rumænien rækker hånden op og siger, at de gerne vil have dem tilbage. Men vi kan ikke sende dem tilbage, fordi vi har lavet et europæisk regelsæt i et krydsfelt mellem EU og Europarådet, der gør, at det ikke kan lade sig gøre. Jeg kan som menneske mærke, at det får mit blod til at koge«.

Derfor har vi lånt en Rumæner, der står til højre for mig og viser, at hun godt kan være i en celle på 3 m2, når bare hun kan komme ud i fællesområdet ind imellem. Værsgo Frue, at tage plads ved siden af Herren fra Kroatien i lænestolen!

Jeg er - må jeg tilstå - blevet mindet om, at jeg også skal vrænge ad andre regeringer, fordi 1/4 af fængsler i Europa er overbefolkede. Desuden er der i Ungarn, Belgien, Makedonien, Grækenland, Albanien, Italien, Spanien, Slovenien, Frankrig, Portugal, Serbien, Rumænien og Østrig meget dårlige forhold for de indsatte. 

(Statsministeren forlader scenen)

1. Akt

(Ind fra højre kommer udenrigsministeren)

Udenrigsministeren

Velkommen til alle! Det er et stort øjeblik for mig at byde Dem alle velkommen her på Kronborg!

"Vi kan ikke acceptere, når det for eksempel ikke kan lade sig gøre at udvise dybt kriminelle udlændinge fra Danmark på grund af afgørelser fra domstolen i Strasbourg." Det skrev jeg på Altinget.dk, da Danmark overtog formandskabet for Europarådets Ministerkomité. 

Domstolen undergraver den folkelige opbakning til sig selv og til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.

Suffløren

Stæk Domstolen, stæk Domstolen!

(En lem i gulvet åbner sig. Op stiger en vagthund på en bordeaux farvet fløjlspude med guldkvaster)

Vagthunden


(Et Spøgelse kommer ind fra venstre)

Spøgelset

Jeg vil ikke være Skurken i Danmark. Formanden for Domstolen har fortalt i Berlingske, at det ikke er Menneskerettighedsdomstolen i Strasbourg, der forhindrer Danmark i at udvise af kriminelle udlændinge.

Vagthunden

Du er ikke Skurken, du er ikke Skurken! Debatten har vist,
at Strasbourg ganske enkelt ikke er helt den samme Skurk længere.

(Et folketingsmedlem kommer ind fra Venstre)

Folketingsmedlem (V)

Jeg sagde i flere lokale medier i oktober 2017:

Det er her, hovedproblemet ligger.
Suffløren 
Stæk Domstolen, stæk Domstolen!
(Alle forlader scenen)
2. AKT
(To embedsmænd fra Justitsministeriets Task Force kommer ind på scenen - træt slæbende på tunge kufferter)
Embedsmand 1
Hvor er jeg træt af det. Rundt og rundt rejser vi - stor set forgæves -  med regeringens hovedprioritet at stække Domstolen. Og så skal vi sidde i et kopirum herhjemme, som nogen der ikke regnes. Vi gør et stor arbejde! Vi er ofre for regeringens hovedprioritet. Det siger Vagthunden selv i Altinget.
Embedsmand 2 
Ja, man kan takke os for, at Europarådet nu bakker op som aldrig før om menneskeretssystemet:
Embedsmand 1
Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget!
(Justitsministeren kommer ind fra højre)
Justitsministeren

Jeg var tidligt ude og tale om opbakning til de rundrejsende embedsfolk.
Tror du, vi får bonus og forfremmelse?
(Ophelia kommer ind på scenen)
Ophelia
Tak, Tak, I kære embedsmænd for at have styrket Menneskerettighederne ved at ville svække dem!

Satiren er skrevet af Anne






Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.